Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten in dit Kookforum onderwerp ] 
Auteur Bericht
 Titel: Vraag: bind verhouding van melk en eigeel
BerichtGeplaatst: 27 Feb 2010, 08:22 

Hallo Simpel koken, Ik had een vraag.. Voordat de Custard werd uitgevonden kon je melk binden met de dooiers van eieren Nu is mijn vraag, Wat is de bind verhouding van melk en eigeel. Dit verwerkte ik destijds in een schotel van macaronie en Rozijnen wat in een vuurvaste schaal ging gebonden werd met het eigeel en werd afgewerkt met het geklopte eiwit voordat het de oven in ging.
Het is lang geleden dat ik deze zoete ovenschotel heb gemaakt zodoende weet ik niet meer precies hoe de verhouding van melk ei is

Alvast hartelijk dank als u mij kunt helpen met mijn vraag..

Titel: Re: Vraag: bind verhouding van melk en eigeel
Gebruikers-avatar

Leuke vraag!

Zonder ons netwerk waren we nergens! Van (bekende) chefkok Robert Verweij kregen we het volgende antwoord:

"Escoffier deed 500 suiker, 16 dooiers, 1 melk. Dan heet het Creme Anglaise. Mag een beetje arrowroot tegen het schiften."

Misschien ben je zo uit de brand geholpen met deze raad van 2 echte chefkoks ;)

Titel: Re: Vraag: bind verhouding van melk en eigeel

Geweldig hoor, met deze tip kan ik weer een aan de slag. Ik zal alleen de opgegeven hoeveelheden moeten verkleinen, maar dat moet geen probleem zijn. Ook de ovenstand eventueel mijn combi instelling Magnetron+ grill tijd moet ik nog uitzoeken.
Ik vond het erg leuk hoor zo gauw al een oplossing te krijgen. Wil je van mij, Robert Verweij hartelijk danken. Jullie hebben een geweldig site hoor, die ik nog vaak zal bekijken.
Nogmaals Hartelijk dank. Ria

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 

OpenID logo

Doe mee op het Simpelkoken Kookforum. Log gemakkelijk in met je Google, Yahoo of bijvoorbeeld Hyves account!

Klik hier om middels jouw OpenID in te loggen op het forum.

Geen OpenID? Geen probleem! Klik hier om je gratis te registreren.